Olle Aulin kåret til Årets Unge Hoteliér, Nadia Benouddane Årets Unge Leder i Reisebransjen

Under HSMAI-prisene, som gikk av stabelen i Norges opera og ballett i Bjørvika onsdag kveld, ble Olle Aulin (28), som til daglig er direktør ved Thon Hotel Stavanger, kåret til Årets Unge Hoteliér, sammen med Nadia Benouddane (30), F&B Manager Clarion Hotel Air, Clarion Hotel Stavanger og Clarion Hotel Energy, som stakk av med prisen som Årets Unge leder i Reisebransjen 2016.

– Det var tolv meget sterke kandidater som var nominert av sine respektive toppledere i år, men det ble Olle Aulin og Nadia Benouddane som kom lengst opp i konkurransen, sier HSMAIs administrerende direktør Ingunn Hofseth, som er stolt av samtlige nominerte, ikke minst av de to vinnerne.

– Som det fremgår av juryens uttalelser, har den hatt en vanskelig jobb. Derfor finner vi all grunn til å gratulere både vinnere og øvrige nominerte, sier hun.

Prisen til Årets Unge Hoteliér er et studieopphold ved The Cornell School of Hotel Administration, New York, inkludert reise og opphold, mens prisen til Årets Unge Leder i Reisebransjen er et studieopphold ved London Business School, inkludert reise og opphold.

Les mer om prisfesten her.

De nominerte:

Olle Aulin (28), direktør Thon Hotel Stavanger

Olle er en svært resultatorientert leder, som tenker strategisk og samtidig tar godt vare på sine medarbeidere og inspirerer dem til å utvikle seg videre faglig.

Han kom til Thon Hotel Stavanger fra stillingen som hotelldirektør i Brønnøysund. I løpet av 16 måneder på Thon Hotel Brønnøysund, klarte han å snu et økonomisk resultat, i et svært krevende marked, fra minus til pluss.

Nadia Benouddane (30), F&B Manager Clarion Hotel Air, Clarion Hotel Stavanger og Clarion Hotel Energy

Nadia har gjennom mange år har levert ekstraordinært gode resultater. Hun har utdannelse i hotell- og restaurantfag fra Frankrike og har opparbeidet seg en betydelig erfaring fra en rekke hotell- og restaurantbedrifter i Norge og utlandet.

Hun beskrives som en svært dyktig leder, som evner å motivere sine medarbeidere.

Christian Bolstad (35), direktør/eier, Fjordslottet Hotell/Operasjonell sjef, Bergen Budget Hotel/daglig leder, Ismenningen Lodge

Startet i hotell- og restaurantbransjen i 2002, kjøpte Fjordslottet Hotell i 2007 og har siden drevet og utviklet hotellet.

De siste årene har han i tillegg søkt ekstra utfordringer bl.a. gjennom daglig ledelse av Bergen Budget Hotel. Har levert 5 år på rad med positive resultater, i samme periode har Fjordslottet Hotell vokst med over 245% i omsetning.

Rositsa Ilieva (29), Housekeeping Manager, Scandic Flesland

Hun har frem til årsskiftet jobbet som teknisk sjef ved Scandic Byparken.
Har svært god forståelse for hotelldrift og ser helheten, er svært engasjert og allsidig.

Hun setter seg fort inn i nye oppgaver og ser alltid etter bedre måter å gjøre ting på. Hun leverer alltid iht. oppsatte frister og mål, og strekker seg svært langt for gjester og medarbeidere.

Kristoffer Ingemansson (33), kjøkkensjef 26 North Restaurant & Social Club, Stavanger

Kristoffer Ingemansson har vært avgjørende i å skape 26 North Restaurant & Social Club i Stavanger, som åpnet i januar 2016, til en suksessrestaurant.

Med lidenskap og svært høyt kvalitetsfokus både i valg av råvarer, utvikling av menyen og fokus på gjesteopplevelsen, har Kristoffer bidratt til at restauranten raskt ble en favoritt i Stavanger.

Kristoffer setter alltid gjesteopplevelsen i fokus og sørger for at teamet utvikler seg og alltid jobber mot samme mål.

Asha Christin Kumar (32), kurs- & konferansesjef, Quality Hotel Edvard Grieg, Bergen

Asha er en sterk og profesjonell leder, som samtidig har selvsikkerhet og erfaring nok til å være ydmyk overfor sine ansatte.

Asha brenner for hotellet, sin avdeling og sine medarbeidere. Hun bidrar sterkt inn i hotellets ledergruppe, hvor hun evner å se de store linjene. Hun er en leder som aldri er fornøyd med «godt nok» men søker alltid etter det perfekte.

Jevgeni Mlinnikov (34), hotelldirektør, Scandic Kirkenes

Jevgeni har solid arbeidserfaring og rikelig kompetanse innen ressurs- og kostnadsstyring.

Resultatutviklingen for hotellet har vært god, og hotellets profil i lokalmarkedet styrkes dag for dag. Jevgeni omtales som svært lojal og dedikert til jobben som GM, og er svært godt likt av både medarbeidere og gjester. Han er en tydelig og uredd leder.

Kristina Polanscak (29), salgsdirektør, Støtvig Hotel

Kristina har vært med å bygge opp et marked for et nytt hotell, som åpnet dørene i november 2013. Hotellet har vist positivt resultat, med høy resultatgrad fra første driftsår.

Hun har bidratt sterkt til å få til vekst i RevPAR og grunnpris på et hotell utenfor kjede, en time utenfor Oslo. Hun har en egendrive som er unik og løfter sitt lag hver dag, noe som bidrar til at teamet lykkes og ikke minst at gjesten kommer tilbake.

Jostein Rajala (34), direktør, Comfort HotelXpress Youngstorget

Jostein har siden 2014 vært en viktig del av Comfort Xpress teamet. I sitt første driftsår som hotelldirektør har han levert all time high på både omsetning, DA1 og EBITDA.

Jostein er en visjonær og modig hotelldirektør, som tross kort fartstid i Comfort Hotel, har levert gode resultater. Han er leken, omsorgsfull, offensiv og har glimt i øyet.

Louise Risvold (29), hotellsjef, Clarion Hotel Stavanger

I stillingen som hotellsjef er hun ansvarlig for alle avdelinger og har det overordnede ansvaret sammen med direktør.

Hotellet har vært et av Norges mest lønnsomme i en årrekke, men pga markedssituasjon har hotellet gjort store endringer de siste årene for å tilpasse seg det nye markedet.

Louise har vært en utrolig viktig brikke i hotellets omorganisering, som har ført til at hotellet nå er et av de mest driftseffektive hotellene i Clarion.

Christian Fredrik Sandberg (32), direktør, Saga Hotels

Christian Fredrik startet som direktør på Saga Hotel Oslo i November 2011. Saga-familien er vokst og idag driver han tre hoteller.

Gjennom de snaut fire årene Christian Fredrik Sandberg har vært leder for Saga Hotel Oslo, Saga Apartments Oslo og Saga Hotel Oslo Central, har han levert fantastiske resultater og fått et lite og kjedefritt hotell til å bli blant de aller beste i hovedstaden.

Sonja Solem (33), hotellsjef, Grand Hotel, Oslo

Hun har jobbet på Grand Hotel siden 2012. Ble først ansatt som resepsjonssjef og utnevnt som hotellsjef med ansvar for resepsjon og housekeeping/renhold i 2014.

Sonja har totalt personalansvar for 50 ansatte. Hun har oppnådd svært gode resultater i service og kvalitetsarbeidet i forbindelse med fornyelsen av Grand Hotel.

Sonja har hatt en imponerende treffsikkerhet på alle prognoser gjennom året og styrt kostnadene i et meget krevende driftsår med store endringer i hotellet.

Juryen om vinnerne

Årets Unge Hoteliér 2016

Årets Unge Hoteliér beskrives som en leder som evner å tenke strategisk og resultatorientert og samtidig tar godt vare på sine medarbeidere og får dem til å vokse. En coachende lederstil, med fokus på å få frem det beste i sine kollegaer og medarbeidere, har vist seg å være svært effektiv. Dette er en synlig og operativ leder, som går foran som et godt eksempel.

Årets Unge Hoteliér søker hele tiden utvikling, utfordring og ansvar, noe som har ført ham dit han er i dag. Gjennom å tilegne seg ny kunnskap og nye utfordringer, ønsker han hele tiden å forbedre driften på stedet han arbeider. Han har tydelige mål som følges tett opp, noe som har resultert i måloppnåelse, samt positive endringer og gode resultater.

Årets Unge Hoteliér 2016, Olle Aulin (28), direktør Thon Hotel Stavanger

Årets Unge Leder i Reisebransjen

Årets Unge Leder i Reisebransjen beskrives som et unikt, ungt talent, som gjennom mange år har levert ekstraordinære resultater i ulike stillinger. Vinneren har en spennende og annerledes bakgrunn og erfaring, som gir betydelig kunnskap og stor faglig tyngde. I tillegg til å ha ekstremt stor arbeidskapasitet, byr Årets Unge Leder i Reiselivet gjerne på seg selv og er svært utadvendt. Er inspirerende å jobbe sammen med, får topp score på alle arbeidsmiljøanalyser. Gjør alltid sitt beste, og beskrives som en person man kan stole 100% på. Er perfeksjonist med jernvilje og sterk personlighet, resultatet er en svært dyktig leder.

Hennes kompetanse og interesse for den økonomiske delen av det hele, har gitt topp resultater i matvarekost og effektivitet. Hun beskrives som den komplette F&B leder.

Årets Unge Leder i Reisebransjen 2016 er Nadia Benouddane (30), F&B Manager Clarion Hotel Air, Clarion Hotel Stavanger og Clarion Hotel Energy

Årets jury

HSMAI takker juryen for utmerket arbeid.

Morten Thorvaldsen, konserndirektør hotell og restaurant, Thon Hotels (leder)
Tarje Hellebust, adm. dir., Radisson Blu Plaza Hotel/distriktsdir., Carlson Rezidor Hotel Group
Fredrikke Næss, adm. dir., Grand Hotel, Oslo
Jens B. Raanaas, adm. dir., AS Pals
Torgeir Silseth, konsernsjef, Nordic Choice Hotels
Gjøran Sæther, adm. dir., Fursetgruppen
Christian Gamsgrø, dir. Revenue Management, Scandic Hotels
Ingunn Hofseth, adm.dir., HSMAI
Hans Kristiansen, redaktør, HRR

Partnere:

Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen arrangeres av HSMAI, i samarbeid med HRR og andre partnere fra reiselivsbransjen og ellers:

HRR Carlson Rezidor Nordic Choice Hotels First Hotels                       Thon Hotels
TGI Fridays                Scandic Hotels Pals Best Western Hotels          

Foto: De nominerte til Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen på operascenen i Oslo under HSMAI-prisene, onsdag 25. januar 2017. Fotograf: Beate Willumsen.